Cu toții am folosit la antrenamente sau meciuri aplicații de rece:  cooling sprayuri, aplicații cu gheață, masaje cu gheață, dușuri reci sau băi în gheață, fie pentru reducerea inflamației și a durerii locale, în cazul unor contuzii musculare sau articulare, fie la refacerea generală după efortul fizic.

Crioterapia pentru întregul corp (CIC), realizată prin expunerea corpului  pentru scurtă durată (2-3 min), în camere speciale, la o temperatură de până la -110 grade Celsius, reprezintă însă o etapă superioară a acestei terapii.

Expunerea de scurtă durată la temperaturi foarte scăzute produce efecte benefice asupra mai multor aparate și sisteme ale organismului uman.

În primul rând, scăderea temperaturii corpului presupune o adaptare a funcțiilor de termoreglare care duc la scăderea consumului de energie al organismului pentru răcirea corpului și oferă un plus de energie care poate fi ultilizată pentru activitatea fizică.

Poate cele mai importante efecte ale CIC vizează musculatura scheletică: stimulează transmisia neuro-musculară, ceea ce duce la o creștere a vitezei de reacție; produce o creștere a perfuziei musculare, ceea ce se traduce printr-un aport superior de sânge îmbogățit cu oxigen la nivelul musculaturii și o eliminare mai rapidă a deșeurilor metabolice musculare rezultate în urma activității fizice. De asemenea, CIC oferă o mai bună relaxare musculară, prin reducerea tonusului muscular, deci scade spasticitatea, crește mobilitatea mușchiului și ameliorează coordonarea mișcărilor. In acest fel, perioada necesară refacerii musculare se scurtează, oboseala musculară va dispărea mai rapid, iar  capacitatea de regenerare a  fibrelor musculare post efort este considerabil mai bună.

Efectele CIC asupra sistemului cardiovascular: scade frecvența cardiacă cu 6-7 bătăi /minut după o expunere de 3 min la -110 C și crește valorile tensiunii arteriale sistolice și diastolice cu 10-20mm Hg. Scăderea frecvenței cardiace submaximale și creșterea volumului bătaie (adică volumul de sânge împins în periferie la o contracție cardiacă), stimularea activității sistemului nervos parasimpatic  și creșterea cantității de noradrenalină din sânge se traduc printr-o îmbunătățire  a performanței cardiace post efort, element important în procesul de refacere.

CIC are efecte demonstrate asupra sistemului endocrin, cu scăderea nivelului unor homoni asociați în mod obișnuit cu stressul fizic și psihic, cum ar fi cortizolul, și creșterea testosteronului, un hormon anabolizant important.

Expunerea la frig declanșează o serie de mecanisme complexe – vasoconstricție cu reducerea ratei metabolismului și a activității unor enzime, desensibilizarea receptorilor durerii, stimularea componentelor sistemului imunitar – având ca efect o importantă activitate antiinflamatorie și analgezică, demonstrată în mai multe studii clinice. Pe scurt, terapia CIC reduce semnificativ toate simptomele locale ale inflamației: durerea, căldura locală, edemul, roșeața – și oferă o ameliorare funcțională a segmentului afectat.

Prin limitarea răspunsului inflamator, CIC reduce oboseala musculară și durerea locală, stimulează refacerea musculară și oferă ceea ce sportivii care au utilizat această metodă terapeutică, au descris ca fiind o stare de bine a organismului post efort intens. În plus, se pare că CIC are și o acțiune directă asupra radicalilor liberi, compuși rezultați din procesele oxidative, care afectează performanța sportivă.

Prin acțiune la nivelul sistemului nervos central, CIC reduce stressul psihologic, anxietatea și depresia, și crește calitatea somnului.

În acest moment, crioterapia pentru întregul corp (CIC) se foloseste pe scară largă în medicina sportivă, cu beneficii importante pe 3 paliere de acțiune:

• Tratamentul afecțiunilor musculo-articulare acute și cronice (cele de suprasolicitare), inclusiv post chirurgie la nivel articular, în special pentru chirurgia articulațiilor mari
  • Creșterea performanței fizice prin accelerarea proceselor de refacere a organismului după efortul fizic
  • Utilizarea în antrenamente și competițiiBeneficiile sportivilor care apelează la aceasta metodă terapeutică ar fi putea rezumate astfel; ameliorarea sau eliminarea durerii, inhibarea proceselor inflamatorii, modularea imunității, efecte pozitive asupra musculaturii scheletice, îmbuntătățirea funcționalității articulațiilor, creșterea performanțelor fizice și psihice, creșterea randamentului sistemului cardiovascular și economisirea resurselor energetice ale organismului.
    În afara zonei de well-being și a medicinii sportive, există și alte utilizări ale CIC, în arii terapeutice importante, cum ar fi  neurologia, reumatologia, dermatologia sau boli respiratorii tip astm bronșic.

CIC folosită ca terapie sau ca metodă fizică de refacere pasivă este o procedură medicală, prin urmare are o serie de contraindicații și niște proceduri standard de siguranță, se efectuează doar sub supraveghere medicală, de către personal calificat și este sigură.

Later edit –  Sistemul de crioterapie pentru întregul corp care va funcționa în baza de recuperare de la Stadionul Arcul de Triumf este produs in Germania si constă în 3 camere care asigură temperaturi succesive de -10, -60 și -110 grade Celsius, aceasta din urmă fiind camera terapeutică, în care aerul este complet uscat.

Instalații asemănătoare se regăsesc în bazele sportive ale unor mari cluburi de fotbal cum ar fi Bayern Munchen, Olympique Lyon sau FC Porto, Federatia Franceză de Rugby, numeroase centre de recuperare și terapie sportivă din lume.

Dr Dan Wanya si dr Alin Popescu – medici medicina sportiva, medici FRRugby

Imagine: https://www.freepik.com/