Contracturile musculare antalgice se referă la reacțiile locale, involuntare ale unor grupe musculare pentru a proteja și elimina durerea din regiunile adiacente localizării și funcționalității acestora. Cuvântul „antalgic” provine din limba greacă, anti – contra, algos – durere.

Pentru a putea înțelege mai bine, voi folosi o analogie pe care cu siguranță cu toții am întâlnit-o în viața noastră, și anume momentul în care atingem fără să vrem un obiect cu temperatura ridicată (ex. fierul de călcat, tigaia încinsă). Reacția involuntară pe care o avem este de a ne îndepărta cât mai rapid de stimulul dureros care se realizează cu ajutorul contracției bruște a unor grupe musculare.

În cazul contracturilor antalgice, îndepărtarea de stimulul dureros nu se poate produce doar cu ajutorul unei singure contracții musculare, ci este nevoie de realizarea unei stări prelungite de contracție pentru a corecta poziția sau acțiunea care provoacă durere. Rolul mușchilor este de a mobiliza articulațiile și de a menține variatele posturi pe care le abordăm în viața de zi cu zi (ortostatism, statul pe scaun la birou, mersul, etc.). Astfel, de cele mai multe ori, aceste contracturi antalgice se declanșează fără să observăm și putem ajunge să trăim cu ele o perioadă lungă de timp. Deși ele au un rol de protecție, pe termen lung se poate intra într-un cerc vicios care poate să agraveze și mai mult afecțiunea inițială (vicii ale mersului, alergatului sau posturii). Rolul lor este eficient și benefic doar pe termen scurt.

Cele mai frecvente și mai ușor de remarcat contracturi antalgice sunt cele survenite în urma unor traumatisme minore (entorse, contuzii, tăieturi), în urma cărora mobilizarea sau atingerea zonelor afectate provoacă durere. Reactiv, vom încerca atât voluntar cât și involuntar să protejăm zona afectată prin limitarea folosirii sau realizării acțiunilor cu această regiune, până la vindecare. Dacă procesul de vindecare este îndelungat, aceste măsuri de autoprotecție pot intra în memoria neuro-musculară și ne vom continua activitatea cu ele în funcțiune, chiar și în lipsa durerii. În felul acesta, dezvoltăm posturi antalgice care au repercusiuni asupra biomecanicii întregului corp.

Pentru a evita agravarea unei contracturi antalgice, adresați-vă unui medic de medicină sportivă sau recuperare medicală pentru a evalua amănunțit afecțiunea și a vă ghida către cel mai bun tratament adaptat nevoilor dar și posibilităților dumneavoastră.

Dr Vlad Ilie / Dr Alin Popescu

Imagine: https://www.freepik.com/